29 Ara 2008

HÜSEYİN SADETTİN AREL’İN MUSİKİ MECMUASI’NIN 1. - 86. SAYILARI ARASINDA YAYINLANMIŞ MAKALELERİ BİBLİYOGRAFYASI

Hazırlayan; İbrahim KARAROĞLU


GİRİŞ;
Musiki Mecmuası, Türkiye’de süreli yayıncılık tarihinde müzikoloji konulu yayınlar arasında önemli bir yeri tutmaktadır. Büyük Müzik Bilgini Hüseyin Sadettin AREL’in bizzat kurup editörlüğünü yaptığı dergi 1 Mart 1948 tarihinde yayına girişinden bir müddet sonra İleri Türk Müziği Konservatuarının yayın organı olarak hayatına devam etmiştir. Milli musikimizin çağdaş medeniyetler çerçevesinde saygın bir konuma oturtmak, ilerlemesini sağlamak için daha sonra “Arelcilik” akımı şekline girecek çalışmaların Türk toplumuna duyurulması ve yaygınlaştırılmasında büyük rol oynamıştır. Çalışmaların odağındaki insan Hüseyin Saadettin AREL,18 Aralık 1880 tarihinde İstanbul’da doğmuş ve 6 Mayıs 1955 Cuma günü yine İstanbul’da baki âleme intikal etmiştir.
Bu çalışma Hüseyin Sadettin AREL’in mecmuanın yayına girdiği Mart,1948 tarihinden intikali olan Mayıs,1955 tarihine kadar, 86 sayıda yayınlanmış makalelerini kapsar.


HÜSEYİN SADETTİN AREL’İN MUSİKİ MECMUASI’NIN 1. - 86. SAYILARI ARASINDA YAYINLANMIŞ MAKALELERİ BİBLİYOGRAFYASI

1- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Nasıl İlerler”,Musiki Mecmuası,sy:1,İstanbul,1948,s.3-5

Yazarın, 29 Mart 1946 tarihinde Şişli Halk Evinde Türk Musikisi’nin nasıl ilerleyeceğine dair verdiği konferansın kendisi tarafından makale haline dönüştürülmüş şeklidir.”Türk Musikisi Nasıl İlerler?” sualine cevap verebilmek için ilkin şu üç noktanın aydınlatılmasına ihtiyaç olduğunu belirtir;
Birincisi;”İlerlemek” sözünden ne kastediliyor? İkincisi;Türk Musikisi ilerlemeye muhtaç mıdır?Üçüncüsü;Türk Musikisi ilerlemeye kabiliyetli midir?Yazara göre bu üç nokta aydınlatıldıktan sonra Türk Musikisi’nin nasıl ilerleyeceğine sıra gelir.Makale içinde ilerleme kavramının Türk Müziğiyle bağdaştırılmasından ortaya çıkan sorulara cevap verme tekniğiyle sorunlara çözüm aranma yöntemine baş vurulmuştur.

2- Hüseyin Sadettin AREL ,”Milli Musiki Sevgisi”,Musiki Mecmuası,sy:2,İstanbul,1948,s.3-5

Milli Musikinin toplumlar ve bireyler içindeki kopmaz bağlarını iki ayrı olayı hikaye ederek anlatan makale Hüseyin Sadettin Arel’in Musiki Mecmuasındaki kronolojik olarak ikinci neşridir. Bu makaleden itibaren Arel,fikirlerini karşı eleştirilere de cevap vererek beyan etme yoluna gitmiştir.Döneminin şartları göz önünde bulundurulursa Arel’in milli musiki sevgisini aşılama çabaları açısından önemlidir.

3- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bach-1”,Musiki Mecmuası,sy:2,İstanbul,1948,s.19

Avrupa Müziğinin büyük bestecisi ve müzik adamı Johann Sebastian Bach,Arel’in hayatı boyunca büyük hayranlık beslediği müzik kişiliklerindendir.Musiki Mecmuası’nda bir makaleler dizisi olarak devam edecek olan bu seride Arel,meşhur bestecinin hayatını hususi kütüphanesindeki yazılı kaynaklar ile lirik bir şekilde hikaye etmiştir.

4- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisinin Tarihine Dair”,Musiki Mecmuası,sy:3,İstanbul,1948,s.3,4

“Türk musikisinin muazzam bir tarihi var,fakat tarihi yok!” cümlesiyle başlayan makale,altmış asırlık heybetli bir tarihi varken ondan bahseden bir tarih kitabının olmayışını,ve bu minvalde millet olarak yazmaktan daha çok yapan,yapmaktan daha az yazan bir millet oluşumuzun musiki tarihimiz açısından bize çok az kaynak bulabilme sonuçlarını doğuruşunu,ayrıca tarih hakkındaki eksikliğin bir an önce giderilebilmesi için izlenecek yollar hakkındaki yazarın fikirlerini beyan eden içeriği kapsar.

5- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bach-2”,Musiki Mecmuası,sy:3,İstanbul,1948,s.10
6- Hüseyin Sadettin AREL ,”Yine Turk Musikisinin Tarihine Dair”,Musiki Mecmuası,sy:4,İstanbul,1948,s.3,4
7- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bach-3”,Musiki Mecmuası,sy:4,İstanbul,1948,s.7
8- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bazı Küçük Mülahazalar”,Musiki Mecmuası,sy:5,İstanbul,1948,s.21-24
9- Hüseyin Sadettin AREL ,”Kemençe Beşlemesi Hakkında Hatıralar ve Düşünceler”,Musiki Mecmuası,sy:6,İstanbul,1948,s.3-8
10- Hüseyin Sadettin AREL ,”Spirtizme Vasıtasile 3300 Sene Evvelki Mısır Musikisi”,Musiki Mecmuası,sy:6,İstanbul,1948,s.19,20
11- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bach-4”,Musiki Mecmuası,sy:6,İstanbul,1948,s.23-24
12- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisinde Makamlar”,Musiki Mecmuası,sy:7,İstanbul,1948,s.3-5
13- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bach-5”,Musiki Mecmuası,sy:7,İstanbul,1948,s.22,23
14- Hüseyin Sadettin AREL ,”Musiki Terimleri”,Musiki Mecmuası,sy:8,İstanbul,1948,s.3,6
15- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bach-6”,Musiki Mecmuası,sy:8,İstanbul,1948,s.7,8
16- Hüseyin Sadettin AREL ,”Musiki Terimleri-2”,Musiki Mecmuası,sy:9,İstanbul,1948,s.3-6
17- Hüseyin Sadettin AREL ,”Musiki Terimleri-3”,Musiki Mecmuası,sy:10,İstanbul,1948,s.3-5
18- Hüseyin Sadettin AREL ,”Niçin Türk Musikisine Taraftarım?”,Musiki Mecmuası,sy:11,İstanbul,1949,s.3-5
19- Hüseyin Sadettin AREL ,”Atonal Musiki Nedir?”,Musiki Mecmuası,sy:12,İstanbul,1949,s.3-8
20- Hüseyin Sadettin AREL ,”Sümerliler ve Sümer Musikisi”,Musiki Mecmuası,sy:13,İstanbul,1949,s.3-6
21- Hüseyin Sadettin AREL ,”Necmettin Molla Bey”,Musiki Mecmuası,sy:13,İstanbul,1949,s.18,19
22- Hüseyin Sadettin AREL ,”Sümerliler ve Sümer Musiki-2”,Musiki Mecmuası,sy:14,İstanbul,1949,s.3-5
23- Hüseyin Sadettin AREL ,”Sümerliler ve Sümer Musikisi-3”,Musiki Mecmuası,sy:15,İstanbul,1949,s.3-5
24- Hüseyin Sadettin AREL ,”Sümerliler ve Sümer Musikisi-4”,Musiki Mecmuası,sy:16,İstanbul,1949,s.3,4
25- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:16,İstanbul,1949,s.5-10,22
26- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Sistemi”,Musiki Mecmuası,sy:17,İstanbul,1949,s.3-5,21
27- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?-2”,Musiki Mecmuası,sy:17,İstanbul,1949,s.6-9
28- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Sistemi-2”,Musiki Mecmuası,sy:18,İstanbul,1949,s.3-5
29- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:18,İstanbul,1949,s.7-10
30- Hüseyin Sadettin AREL,”Türklerin Hayatında Musiki’nin Rolü”,Musiki Mecmuası,sy:19,İstanbul,1949,s.3-4
31- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:19,İstanbul,1949,s.5-7
32- Hüseyin Sadettin AREL,”İnilti Musiki midir?”,Musiki Mecmuası,sy:20,İstanbul,1949,s.3-4
33- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:20,İstanbul,1949,s.5,7,20
34- Hüseyin Sadettin AREL,”Musiki ve Müneccimlik”,Musiki Mecmuası,sy:21,İstanbul,1949,s.3-5,10
35- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:21,İstanbul,1949,s.6-9,23
36- Hüseyin Sadettin AREL,”Musiki ve Müneccimlik-2”,Musiki Mecmuası,sy:22,İstanbul,1949,s.3-5
37- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:22,İstanbul,1949,s.6-9
38- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Saz Şairleri Hakkında”,Musikisi Mecmuası,sy:22,İstanbul,1949,s.10
39- Hüseyin Sadettin AREL,”Geçki Zenginliği”,Musiki Mecmuası,sy:23,İstanbul,1949,s.3-5
40- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir”,Musiki Mecmuası,sy:23,İstanbul,1950,s.6-9
41- Hüseyin Sadettin AREL,”Phone(Fon)”,Musiki Mecmuası,sy:24,İstanbul,1950,s.3-5
42- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:24,İstanbul,1950,s.6-9
43- Hüseyin Sadettin AREL,”Son Yarım Asırlık Batı Musikisine Bakış”,Musiki Mecmuası,sy:25,İstanbul,1950,s.4,5,22
44- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:25,İstanbul,1950,s.8-10,24
45- Hüseyin Sadettin AREL,”Son Yarım Asırlık Batı Musikisine Bakış-2”,Musiki Mecmuası,sy:26,İstanbul,1950,s.3,4,20
46- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:26,İstanbul,1950,s.7,8
47- Hüseyin Sadettin AREL,”Bir Prozodi Meselesi”,Musiki Mecmuası,sy:27,İstanbul,1950,s.3,4,6
48- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:27,İstanbul,1950,s.7-9
49- Hüseyin Sadettin AREL,”Prozodiye Dair”,Musiki Mecmuası,sy:28,İstanbul,1950,s.3,4
50- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:28,İstanbul,1950,s.7-9
51- Hüseyin Sadettin AREL,”Musikide Prozodi”,Musiki Mecmuası,sy:29,İstanbul,1950,s.3,4,19,22
52- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:29,İstanbul,1950,s.8-10,24
53- Hüseyin Sadettin AREL,”Ses Salkımları Hakkında”,Musiki Mecmuası,sy:30,İstanbul,1950,s.3,4,20
54- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”Musiki Mecmuası,sy:30,İstanbul,1950,s.9,10
55- Hüseyin Sadettin AREL,”Ses Salkımları Hakkında-2”,Musiki Mecmuası,sy:31,İstanbul,1950,s.3-5
56- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:31,İstanbul,1950,s.19
57- Hüseyin Sadettin AREL,”Ses Salkımları Hakkında-3”,Musiki Mecmuası,sy:32,İstanbul,1950,s.3-5
58- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”Musiki Mecmuası,sy:32,İstanbul,1950,s.9,10
59- Hüseyin Sadettin AREL,”Bir Kitaptan Çıkan İbret Dersleri”,Musiki Mecmuası,,sy:33,İstanbul,1950,s.3-5
60- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:33,İstanbul,1950,s.9,10,19
61- Hüseyin Sadettin AREL,”Bir Kitaptan Çıkan İbret Dersleri-2”,Musiki Mecmuası,sy:34,İstanbul,1950,s.3,4
62- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:34,İstanbul,1950,s.7-9
63- Hüseyin Sadettin AREL,”Bir Kitaptan Çıkan İbret Dersleri-3”,Musiki Mecmuası,sy:35,İstanbul,1951,s.3,4
64- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:35,İstanbul,1951,s.7,23
65- Hüseyin Sadettin AREL,””Musiki Felsefesi”nin Felsefesi-1”,Musiki Mecmuası,sy:36,İstanbul,1951,s.3,4,22
66- Hüseyin Sadettin AREL,”Türk Musikisi kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:36,İstanbul,1951,s.7,23
67- Hüseyin Sadettin AREL ,””Musiki Felsefesi”nin Felsefesi-2”Musiki Mecmuası,sy:37,İstanbul,1951,s.4,5
68- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:37,İstanbul,1951,s.26
69- Hüseyin Sadettin AREL ,”Musiki Eserleri Nasıl Bozulur?”Musiki Mecmuası,sy:38,İstanbul,1951,s.3-5,24
70- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:38,İstanbul,1951,s.9,23
71- Hüseyin Sadettin AREL ,”Usullerimizin Vuruluşları”,Musiki Mecmuası,sy:39,İstanbul,1951,s.3,4
72- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:39,İstanbul,1951,s.7-9,24
73- Hüseyin Sadettin AREL ,”Arûz Vezinleri ve Musiki Usulleri-1”,Musiki Mecmuası,sy:40,İstanbul,1951,s.3,4,21
74- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:40,İstanbul,1951,s.8,9,23
75- Hüseyin Sadettin AREL ,” Arûz Vezinleri ve Musiki Usulleri-2”,Musiki Mecmuası,sy:41,İstanbul,1951,s.3-5
76- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:42,İstanbul,1951,s.23,24
77- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisinde Saz Eserlerine Verilen İsimler”,Musiki Mecmuası,sy:44,İstanbul,1951,s.3-5
78- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:44,İstanbul,1951,s.8,19
79- Hüseyin Sadettin AREL ,”300 Küsur Senelik Nota Mecmuası Hakkında”,Musiki Mecmuası,sy:45,İstanbul,1951,s.3-6
80- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:45,İstanbul,1951,s.24
81- Hüseyin Sadettin AREL ,”Makamlardaki Duygu Unsuru-I”,Musiki Mecmuası,sy:46,İstanbul,1951,s.3-6
82- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bir Kongre Hatırası”,Musiki Mecmuası,sy:47,İstanbul,1952,s.3-5,26
83- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:47,İstanbul,1952,s.23-26
84- Hüseyin Sadettin AREL ,”Makamlardaki Duygu Unsuru-II Türk Musikisinde”,Musiki Mecmuası,sy:48,İstanbul,1952,s.3-5
85- Hüseyin Sadettin AREL ,”Makamlarda Duygu Unsuru-III”,Musiki Mecmuası,sy:49,İstanbul,1952,s.4,5,10
86- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:49,İstanbul,1952,s.23-27
87- Hüseyin Sadettin AREL ,”Dil Kültürü ve Dil Zenginliği”,Musiki Mecmuası,sy:50,İstanbul,1952,s.35-37
88- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:50,İstanbul,1952,s.60
89- Hüseyin Sadettin AREL ,”Dil Kültürü ve Dil Zenginliği-2”,Musiki Mecmuası,sy:51,İstanbul,1952,s.67-70
90- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:51,İstanbul,1952,s.87-92
91- Hüseyin Sadettin AREL ,”Makamlardaki Duygu Unsuru Türk Musikisinde-IV”,Musiki Mecmuası,sy:52,İstanbul,1952,s.99-101
92- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Üzerinde Etütlere Dair”,Musiki Mecmuası,sy:52,İstanbul,1952,s.122,123
93- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:52,İstanbul,1952,s.123,124
94- Hüseyin Sadettin AREL ,”Makamlardaki Duygu Unsuru-V”,Musiki Mecmuası,sy:53,İstanbul,1952,s.131-134
95- Hüseyin Sadettin AREL ,”Makamlardaki Duygu Unsuru-VI”,Musiki Mecmuası,sy:54,İstanbul,1952,s.163-168,170
96- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:54,İstanbul,1952,s.187
97- Hüseyin Sadettin AREL ,”Makamlardaki Duygu Unsuru Türk Musikisinde-VII”,Musiki Mecmuası,sy:55,İstanbul,1952,s.195-197
98- Hüseyin Sadettin AREL ,”Çeşitli Meselelere Dair”,Musiki Mecmuası,sy:56,İstanbul,1952,s.227-229
99- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:57,İstanbul,1952,s.280-281
100- Hüseyin Sadettin AREL ,”Türk Musikisi Kimindir?”,Musiki Mecmuası,sy:58,İstanbul,1952,s.293-294
101- Hüseyin Sadettin AREL ,”Beş Senelik Maziye Bakış”,Musiki Mecmuası,sy:61,İstanbul,1953,s.3,4
102- Hüseyin Sadettin AREL ,”Fatih Devrinde Türk Musikisi”,Musiki Mecmuası,sy:63-64-65,İstanbul,1953,s.68-76
103- Hüseyin Sadettin AREL ,”Musiki Terimleri Lugatçesi:Türkçe-Fransızca”,Musiki Mecmuası,sy:63-64-65,İstanbul,1953,s.94-97
104- Hüseyin Sadettin AREL ,”Musiki Terimleri Etrafında”,Musiki Mecmuası,sy:66,İstanbul,1953,s.155-156
105- Hüseyin Sadettin AREL ,”Tam Yerinde Bir Konferans”,Musiki Mecmuası,sy:71,İstanbul,1954,s.315-317
106- Hüseyin Sadettin AREL ,”Mevlevi Musikisi ve Ayinleri”,Musiki Mecmuası,sy:73,İstanbul,1954,s.4,5
107- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bu Bir Başka Alem”,Musiki Mecmuası,sy:77,İstanbul,1954,s.131,132
108- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bu Bir Başka Alem”,Musiki Mecmuası,sy:78,İstanbul,1954,s.163,164
109- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bu Bir Başka Alem”,Musiki Mecmuası,sy:79,İstanbul,1954,s.195,196
110- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bu Bir Başka Alem”,Musiki Mecmuası,sy:80,İstanbul,1954,s.227,228
111- Hüseyin Sadettin AREL ,”Bu Bir Başka Alem”,Musiki Mecmuası,sy:81,İstanbul,1954,s.259-260
112- Hüseyin Sadettin AREL ,”Piyano İçin Nasıl Eser Yazılır?”,Musiki Mecmuası,sy:85,İstanbul,1955,s.403-404
113- Hüseyin Sadettin AREL ,”Piyano İçin Nasıl Eser Yazılır?”,Musiki Mecmuası,sy:86,İstanbul,1955,s.431

Hiç yorum yok: